Podsumowanie programu ZŁOTE SZKOŁY NBP 2024
25.03.2024
Od stycznia do marca 2024 r. uczniowie Technikum Informatycznego w Rybniku Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Katowicach już po raz trzeci realizowali projekt Narodowego Banku Polskiego na temat „Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna”. Zadaniem Drużyny Ambasadorów Złote Szkoły NBP było poznanie ewolucji pieniądza, która obejmowała barter, pieniądz kruszcowy, monety, banknoty, aż po zagadnienia dotyczące elektronicznej formy płatności i pieniądza wirtualnego. W ramach tego projektu należało zrealizować trzy zadania: lekcje z ekonomią, debatę szkolną i warsztaty uczniowskie. Zadanie „Lekcje z ekonomią” było przeprowadzone na lekcjach wychowawczych, informatyki i historii w klasach 1, 2 , 3 i 5 technikum. Dzięki tym lekcjom uczniowie dowiedzieli się skąd się wzięły pieniądze, jak zmieniał się ich wygląd, kiedy i gdzie pojawiły się pierwsze monety i banknoty oraz jak przebiegały reformy walutowe w naszym kraju. Uczestnicy projektu przygotowali wystawę monet i banknotów obowiązujących w danym okresie na ziemiach polskich oraz prezentacje takie jak: „Historia pieniądza do XV w.”, „Wszystko o monetach”, ”Teraźniejszość i przyszłość pieniądza”. Dużym wyzwaniem dla uczestników konkursu było utworzenie w programie graficznym plakatów pt. ”Historia pieniądza w dziejach Polski”. Wszystkie materiały utworzone przez uczniów zostały wysłane rodzicom przez dziennik elektroniczny Librus. Dzięki warsztatom na temat „Transakcje finansowe od X w. do lat 90. XX w.” wszyscy uczniowie mogli zapoznać się z obowiązującą walutą i dostępnością towarów w danym okresie na ziemiach polskich i zrozumieć jak ważnym aspektem jest posiadanie własnej waluty. Drużyna Ambasadorów Złote Szkoły NBP na warsztaty zgromadziła artykuły spożywcze i przemysłowe, charakterystyczne w danym okresie, ich ceny oraz wydrukowała monety i banknoty z danego okresu. Dodatkową atrakcją było to, że goście mogli przeliczyć/porównać ile bochenków chleba można było kupić za średnią pensję kiedyś i dziś. Warsztaty bardzo podobały się wszystkim uczniom szkoły, rodzicom i nauczycielom. Po zrealizowaniu warsztatów uczniowie doszli do wniosku, że zarządzanie finansami nie jest łatwe. Trzeba nauczyć się kontrolowania swoimi wydatkami, tak aby wystarczyło na wszystko.
Debata natomiast poprzedzona była lekcją z kryptoekonomii. Przedmiotowa lekcja stanowiła kompilację wiedzy w zakresie szeroko pojętych kryptowalut, podczas której uczniowie i uczennice mogli dowiedzieć się czym jest kryptowaluta, i jaki to rodzaj waluty? Ponadto poznali kluczowe cechy kryptowalut takie jak chociażby: dencentralizacja, możliwość prowadzenia transakcji bez pośredników, ograniczona skończona podaż i wiele innych.
Rozwijając swoje kompetencje przedsiębiorcze w zakresie w.w krypto, uczniowie i uczennice klasy pierwszej, legitymując się wiedzą dot. sposobu prowadzenia kulturalnej i merytorycznie prowadzonej dyskusji przeprowadzili debatę przybliżając problematykę: Polski złoty w obiegu 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna, debatując na temat „Czy kryptowaluty zastąpią polski złoty’’ ? Stanowiska prezentowane w niniejszej debacie wskazywały na zalety, jak również i wady wirtualnej waluty. Korzyści podnoszone przez zwolenników kryptowalut to np. duża dostępność, łatwość zakupu. Z kolei przeciwnicy wskazywali na ogromne ryzyko cyberprzestępczości. Po zakończeniu trwającej blisko pół godziny dyskusji, bezdyskusyjnym zwycięzcą została drużyna przeciwna krypowalutom, a co za tym idzie wskazująca, iż nie ma najmniejszych przesłanek, by kryptowaluta mogła kiedykolwiek zastąpić polski złoty
Program ten był wielkim wyzwaniem dla nauczycieli i uczniów. Dzięki programowi uczniowie zdobyli nowe doświadczenia takie jak: prowadzenie debaty czy warsztatów. Musieli wykazać się talentem organizacyjnym, umiejętnością argumentacji, wcielania się w różne rolę np. nauczyciela, sprzedawcy i kupującego. Doskonalili umiejętności społeczne, wystąpienia publiczne, pracy w grupie, asertywności, kreatywności, logicznego myślenia i dotrzymywania terminów. Odkrywali swoje talenty i umiejętności, chwalili się zdobytą wiedzą poprzez wystąpienia publiczne i media społecznościowe. W programie brali udział uczniowie klasy pierwszej technikum w składzie: Kinga Hensel, Anna Pasuto, Kamila Telecka, Sandra Kolarczyk, Mateusz Glenc, Jessi Niesporek i Radosław Rewiuk. Drużyna realizowała zadania pod okiem koordynatora projektu Bożeny Wołoch-Musiatowicz i opiekunów Alicji Boreckiej oraz Roberta Mościńskiego. Nauczyciele dzięki projektowi mogli lepiej poznać swoich uczniów, spędzić z nimi więcej czasu i poznać się w innych rolach.
Tytuł „Złotej Szkoły NBP” otrzymają szkoły, które uzyskały najwięcej punktów za zrealizowane zadania. Potwierdzeniem otrzymania tytułu jest certyfikat Narodowego Banku Polskiego. Lista „Złotych Szkół” zostanie ogłoszona do 31.05.2024 r. Nasza szkoła zdobyła już taki tytuł, mamy jednak nadzieję, że zdobędziemy go po raz drugi.